gitaar
  • Gitaarles
  • Leer alles over akkoestische of elektrische gitaar. Noten, akkoorden, techniek en liedjes!
pianoles
  • Pianoles
  • Snel online piano of keyboard leren spelen? Met deze cursus kan je snel liedjes spelen.
drumles
  • Drumles
  • Leer snel drummen. Ritmes, noten lezen, meespelen met muziek en fills en solo's!
zangles
  • Zangles
  • Leer in korte tijd goed zingen. Zuiver zingen, stemoefeningen, zangtechniek en vrolijke songs!
basgitaar
  • Basgitaarles
  • De basgitaar is onmisbaar en de basis van elke band. Leer bass spelen in een korte tijd!

Muziekles in groep 1

Kinderen vanaf vijf jaar zijn verplicht om naar een basisschool te gaan. Het is echter gebruikelijk om een kind vanaf vierjarige leeftijd onderwijs te laten volgen op een basisschool. Op het moment dat een kind vier jaar is mag het, bij de meeste basisscholen in Nederland, vanaf dat moment instromen. Ook als het schooljaar al begonnen is. Aan het eind van het jaar wordt er gekeken of het kind, op vierjarige leeftijd, door mag stromen naar groep 2 of dat het kind nogmaals start in groep 1. Het is namelijk nog maar vier jaar.

Basisschool Groep 1

Je ziet vaak dat groep 1 en 2 combinatiegroepen zijn. Voor de kinderen waarvan blijkt dat het voor de ontwikkeling beter is dat ze groep 1 nogmaals volgen is het natuurlijk erg fijn dat de klas wel bij elkaar blijft. Weliswaar in verschillende groepen, maar wel in de zelfde klas. Er zijn ook scholen die instroomgroepen hebben. Kinderen die heel laat in een schooljaar of in de zomervakantie vier jaar worden starten in een instroomgroep. Het kan dus zijn dat deze groep aan het begin van het jaar maar uit een stuk of acht leerlingen bestaat. Gedurende het jaar stroomt deze groep vol met leerlingen die tijdens dat schooljaar vier jaar worden. Deze groep bestaat nu dus uit hele jonge leerlingen. Aan het eind wordt weer een inschatting gemaakt of een leerling doorstroom naar groep 1 of groep 2.

Sociaal-emotionele ontwikkeling groep 1

De eerste weken in groep 1 zijn een achtbaan aan emoties en prikkels. Spanningen en nieuwe ervaringen zorgen ervoor dat kinderen het in het begin moeilijk kunnen hebben op de basisschool. Ze gaan hier zeker aan wennen en het ontwikkelen is begonnen. In groep 1 en groep 2 neemt het ik-besef toe. De kinderen ontwikkelen een zelfbeeld. Van belang is dat dit zelfbeeld positief is. Tijdens het ontwikkelen van een zelfbeeld beseffen de kinderen dat ze kwetsbaar zijn en kunnen er angstgevoelens optreden. Goede begeleiding hierbij is belangrijk.

Op een gegeven moment beseffen kinderen zich dat ze anders zijn dan andere. In de beginfase vinden kinderen het nog moeilijk om daar rekening mee te houden. Ze hebben er weet van maar het handelen daarna is nog een stapje verder in de ontwikkeling van het kind. Dan leren de kinderen dat iedereen uit een ander ‘huis’ komt waar andere regels gelden en andere gewoontes zijn. Wat bij de één goed is, kan bij het volgende kind als slecht worden ervaren. Kleuters laten zich makkelijk beïnvloeden, zowel positief al negatief. Bij het ontdekken van wat goed en fout is, is het als ouder of docent erg belangrijk om de regels duidelijk te maken en verwachtingen uit te spreken naar de kinderen.